Bagaimana untuk meremajakan wajah anda pada usia 40 tahun di rumah

Apa, jika bukan wajah, mengkhianati umur seseorang? Para saintis telah membuktikan bahawa kulit wajah mula berumur antara 21 hingga 23 tahun. Tetapi, jika dalam tempoh ini seseorang tidak melihat perubahan ketara, maka pada usia empat puluh badan berhenti menghasilkan hormon penting yang diperlukan untuk peraturan, penyelenggaraan nada, keplastikan kulit, dalam jumlah yang diperlukan.

Di sini, kosmetik, prosedur dan operasi yang terkenal datang untuk menyelamatkan. Tetapi mereka tidak selalu memberikan hasil yang diinginkan, dan kosnya sangat tinggi.

Itulah sebabnya artikel ini menangani persoalan bagaimana untuk meremajakan wajah pada usia 40 tahun di rumah. Pilihan ini bukan sahaja selamat, tetapi juga tidak mahal.

Wanita itu perasan dalam pantulan kedutan pada kulit wajah

Penjagaan kulit muka di rumah

Proses penjagaan harian yang betul tidak boleh hanya terdiri daripada mencuci. Untuk mengekalkan kecantikan dan keremajaan, kulit memerlukan pematuhan dengan semua peringkat.

pembersihan

Ini adalah langkah pertama dan paling penting. Pada siang hari, habuk mengendap pada seseorang, bahan berbahaya dan sebum terkumpul. Ini juga termasuk kosmetik hiasan, yang menyumbat liang-liang, yang membawa kepada pembentukan keradangan, komedo.

Pada nota.Pada waktu pagi, prosedur adalah perlu untuk mengeluarkan produk sisa sel kulit dari kulit.

Teknik:

  • Langkah pertama ialah membasuh tangan dengan sabun atau menggunakan antiseptik.
  • Jika ada solekan mata, seelok-eloknya gunakan dulu eye makeup remover. Ia cukup hanya untuk menggunakan produk pada pad kapas dan berjalan di sepanjang bulu mata, kelopak mata bawah dan atas beberapa kali, tanpa melakukan usaha yang kuat.
  • Seterusnya, muka dibasahkan dengan air atau pembersih digunakan pada hujung jari yang basah, diedarkan dalam gerakan bulat di sepanjang garis urut. Proses ini mengambil masa tidak lebih daripada 2-3 minit.
  • Produk ini dibasuh dengan air pada suhu bilik.
  • Kulit disapu dengan tuala. Jangan sekali-kali anda menggosok atau meregangkan kulit.

Toning

Peringkat meneutralkan tindakan pembersih, mengembalikan keseimbangan kulit. Dilakukan dengan tonik.

Penting!Perlu memilih tonik yang tidak mengandungi alkohol, kerana kandungannya yang tinggi dalam produk mengeringkan kulit.

Teknik:

  • Rendam pad kapas dengan tonik.
  • Perlahan-lahan lukiskannya di sepanjang garis urut.
  • Jika tonik dalam bentuk semburan, kemudian semburkan dengan banyak ke seluruh muka, pandu dengan gerakan ringan di hujung jari.

Melembapkan

Ia adalah perlu untuk menjalankan prosedur pada waktu pagi dan petang. Biasanya mereka menggunakan krim, tetapi sekarang minyak, topeng juga biasa. Bermakna untuk waktu pagi dan malam harus dipilih berbeza (untuk tempoh kedua, lebih berkhasiat, sengit).

Pelembap adalah elemen penting dalam penjagaan kulit.

Teknik sapuan krim:

  • Sebilangan kecil (kira-kira saiz kacang) produk digunakan pada bahagian belakang tangan.
  • Sebelum memohon dengan hujung jari yang bersih, gosok produk untuk memberikan suhu badan.
  • Bahagikan krim dalam jumlah yang sama pada dahi, pipi, leher, bahagian kecil - pada hidung dan dagu.
  • Sebarkan di sepanjang garis urut.
  • Selepas 20-30 minit, keluarkan krim berlebihan pada muka (jika ada) dengan kain bersih.

Teknik penggunaan minyak:

  • Sapukan sedikit minyak ke hujung jari anda.
  • Bahagikan dalam jumlah yang sama pada dahi, pipi, leher, bahagian kecil - pada hidung dan dagu.
  • Edarkan dengan garis urut.

Pada nota.Topeng mesti digunakan dan disimpan pada muka mengikut arahan.

Peraturan penjagaan kulit

Apabila menjaga kulit anda, anda mesti mengikuti 2 peraturan utama yang digunakan untuk keseluruhan proses secara keseluruhan:

  • Keteraturan. Penjagaan asas dijalankan setiap hari: pada waktu pagi selepas bangun dan pada waktu petang sebelum tidur. Ia tidak mengambil banyak masa (maksimum 5-10 minit), tetapi dengan kerap ia menjadikan kulit bersih, terawat dengan baik. Juga, jika perlu, atau pada selang masa yang tetap, prosedur tambahan dijalankan.
  • Teknik aplikasi yang betul. Semua kosmetik digunakan di sepanjang garis urut, tanpa meregangkan kulit dan tanpa menekannya. Untuk melakukan ini, gunakan hujung jari, berehat berus.

Mereka bergerak di sepanjang kulit muka ke arah berikut:

  • Dari sudut luar mata hingga ke dalam.
  • Dari dagu hingga ke cuping telinga.
  • Dari sudut bibir hingga ke cuping telinga.
  • Dari batang hidung hingga ke pelipis.

Catatan!Jika krim padat, atau kulit sangat nipis (contohnya, di sekeliling mata), maka produk digunakan dengan pergerakan menepuk ringan. Adalah disyorkan untuk melakukan ini dengan jari manis. Jika tidak, seseorang menyumbang kepada penuaan pramatang kulit, penampilan kedutan.

Penjagaan anti-penuaan untuk kulit wanita

40 tahun adalah peristiwa penting selepas itu anda perlu mempertimbangkan semula prosedur harian yang berkaitan dengan penjagaan kulit muka. Sebabnya ialah perubahan hormon dalam badan.

Oleh itu, apabila melakukan penjagaan anti-penuaan untuk wanita berumur empat puluh tahun atau lebih, perhatian harus diberikan kepada ciri-ciri berikut:

Sesi peremajaan di salun kecantikan yang cepat memberikan hasil yang dapat dilihat
  • Makanan, tabiat buruk. Jika pada usia muda badan kanak-kanak perempuan menghasilkan jumlah hormon yang mencukupi untuk mengekalkan kecantikan dan kesihatan, maka wanita perlu mengimbangi kekurangan mereka dengan vitamin yang terdapat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan. Penyalahgunaan alkohol, tembakau tidak berbaloi.
  • Terlalu banyak ultraviolet. Kulit manusia memerlukan cahaya matahari, tetapi pendedahan yang berlebihan kepada cahaya ultraviolet mencetuskan mekanisme photoaging. Kulit matang sangat terdedah kepada kesannya, jadi pakar kosmetologi mengesyorkan memasukkan pelindung matahari dalam penjagaan harian.
  • Kosmetik bukan untuk umur. Kesilapan biasa ialah menggunakan produk anti-penuaan yang direka untuk kulit yang lebih matang. Ia mungkin mengandungi kepekatan bahan aktif yang berlebihan yang hanya boleh membahayakan kulit.
  • Kulit di sekeliling mata. Jika sebelum ini adalah mungkin untuk mengabaikan sebarang produk penjagaan kelopak mata, maka pada usia 40 tahun ia pasti bernilai mula menggunakannya. Kulit di tempat ini sangat halus, nipis. Tanpa penjagaan yang teliti, penutup akan cepat ditutup dengan rangkaian kedutan.
  • Rawatan salon yang berkuasa. Sesi anti-penuaan di salun kecantikan dengan cepat memberikan hasil yang boleh dilihat. Oleh itu, wanita yang ingin menyemai kecantikan harus melihat dengan lebih dekat.

Penting!Pada mulanya, perhatian diberikan kepada prosedur pelembab, meningkatkan peredaran darah, dan metabolisme dalam kulit. Kemungkinan besar, selepas ini, wanita itu tidak memerlukan suntikan yang kuat dan teknologi perkakasan.

Bagaimana untuk meremajakan kulit muka selepas 40 tahun di rumah

Terdapat senarai resipi dan prosedur yang boleh digunakan di rumah untuk meremajakan kulit wajah. Ini adalah teknik mudah yang mengambil masa tidak lebih daripada 3-5 jam seminggu, tetapi hasilnya dapat dilihat selepas 1 bulan.

Penting!Apabila menggunakan mana-mana kaedah peremajaan berikut, adalah perlu untuk mematuhi sanitasi dan kebersihan (basuh tangan dengan bersih sebelum menyentuh muka anda, gunakan produk kebersihan diri).

Berikut adalah remedi rumah terbaik yang ada.

mengelupas

Prosedurnya ialah pembersihan kulit menggunakan produk pengelupasan. Aplikasi ini membolehkan anda memperbaiki kulit, mengurangkan bilangan kedutan pada muka.

Di rumah, anda boleh menjalankan 2 pilihan untuk mengelupas.

mekanikal

Ia melibatkan penggunaan pelelas kecil yang mengelupas kawasan lama kulit.

Untuk keberkesanan prosedur, perlu mengambil kira kandungan lemak dan umur kulit: semakin tua dan gemuk muka, semakin banyak zarah penyental yang harus ada pada kulit.

Resipi dan kaedah menggunakan topeng peeling buatan sendiri:

  • Kisar kepingan oatmeal (2 sudu besar), badam atau walnut (2 sudu besar) menggunakan pengisar, pengisar kopi atau mortar.
  • Secara berasingan, campurkan krim, teh hijau, 1 sudu kecil setiap satu. bersama setitik minyak mawar. Pemilik kulit berminyak harus menggantikan krim dan minyak mawar dengan susu dan minyak lemon.
  • Gerakkan semuanya.
  • Selepas 20 minit, sapukan pada kulit yang lembap.
  • Selepas 15 min. keluarkan, sapukan krim berminyak.

bahan kimia

Mewakili kesan pada kulit dengan asid. Prosedur ini sangat berkesan - ia memperbaiki kulit, membuang sel-sel lama, melicinkan kedutan dan lipatan.

Jika semasa prosedur terdapat sensasi terbakar atau kemerahan yang teruk, adalah penting untuk mengeluarkan komposisi.

Penting!Sebelum pengelupasan kimia, kulit mesti dibersihkan dengan cara yang sesuai: ini adalah buih, gel.

Mengelupas dengan asid salisilik:

  • 15% asid salisilik (dijual di farmasi) disapu pada kulit yang dibersihkan menggunakan pad kapas.
  • Selepas 5 minit, larutan dibasuh dengan banyak air.

toning buah

Buah-buahan adalah gudang semula jadi vitamin dan antioksidan. Dengan bantuan mereka, anda boleh membuat campuran pemutihan dan berkhasiat di rumah. Untuk melakukan ini, campurkan 100 gr. pulpa buah (betik yang sesuai, nanas, pir, pic) dengan 1 sudu besar. l. sayang. Jisim digunakan pada muka yang dikukus 2-3 kali seminggu. Tempoh - 15 minit.

Topeng buah-buahan adalah cara terbaik untuk memutihkan, menyuburkan dan meremajakan kulit wajah.

kiub ais

Pada nota.Ketulan ais biasa daripada nada rebusan herba dan menegangkan kulit dengan baik pada waktu pagi.

Resipinya mudah sahaja:

  • 2-3 beg teh herba (chamomile, safron, sage, hawthorn sesuai, anda boleh menggunakan beberapa yang berbeza) bancuh dalam 250 ml air mendidih.
  • Tuangkan ke dalam bentuk.
  • Masukkan dalam peti ais.
  • Pada waktu pagi, gunakan 1 kiub, urut di sepanjang garis urut. Ia amat perlu untuk memberi perhatian kepada kawasan sekitar mata - ais melegakan kemerahan, meningkatkan peredaran darah.

losyen rumah

Produk dengan tumbuhan dan bahan semulajadi menyokong kesihatan epidermis, membantu mengekalkan keanjalan. Mudah untuk menyediakan losyen sedemikian di rumah.Berikut adalah beberapa resipi:

  • Biarkan 2-5 helai daun aloe selama beberapa hari di dalam peti sejuk. Dapatkan, perah jus, tambah kuning telur, 1 sudu kecil. madu dan minyak zaitun. Untuk kacau sebati.
  • Satu beg tali dan chamomile dibancuh dalam 250 ml air masak. Apabila larutan telah sejuk, campurkan dengan 50 ml gliserin.

Mod permohonan:

  • Pada waktu pagi dan petang, lembapkan pad kapas dengan sedikit losyen.
  • Sapu sedikit pada muka selepas mencuci selama 1 minit.

Topeng anti-penuaan

Penjagaan kulit muka di 40 di rumah tidak boleh dibayangkan tanpa topeng. Mereka berkesan menyuburkan dan melembapkan kulit. Malah, julat aplikasi mereka jauh lebih luas, semuanya bergantung pada komposisi.

Pada nota.Anda boleh menemui banyak pilihan di Internet. Tetapi anda harus mengambil kira keistimewaan kulit yang semakin tua. Seterusnya, topeng rakyat yang paling berkesan untuk wanita matang dan juga lelaki, yang akan membantu meningkatkan penampilan.

Untuk memutih dan menegang

bahan-bahan:

  • Gelatin - 10 gr.
  • Jus timun - 50 ml.
  • Tepung - 1 sudu kecil
  • Kefir - 1 sudu besar. l.
  • Susu - 1 sudu besar. l.

Penyediaan dan kaedah permohonan:

Masker dengan kesan pemutihan dan peremajaan untuk penuaan kulit muka
  • Gelatin dituangkan dengan jus timun.
  • Biarkan ia membengkak selama 20-30 minit.
  • Panaskan badan sedikit.
  • Campurkan campuran siap dengan tepung, kefir dan susu.
  • Gaul sebati.
  • Sapukan pada kulit yang bersih selama 20 minit.

Untuk keanjalan dan ketegasan

bahan-bahan:

  • Ragi - 1 sudu besar. l.
  • kuning telur.
  • Madu - 1 sudu kecil
  • Minyak zaitun - 2 sudu kecil
  • Susu - 100 ml.

Penyediaan dan kaedah permohonan:

  • Ragi ditambah kepada susu suam.
  • Kacau, selepas 20 minit masukkan semua bahan yang tinggal.
  • Sebelum digunakan, perlu membersihkan kulit dengan baik dengan produk penjagaan, kemudian mengukusnya, gunakan topeng dengan lapisan nipis selama 30 minit.
  • Basuh dengan air suam.

Untuk meratakan tona dan menghaluskan kedutan

bahan-bahan:

  • Kuning telur.
  • Madu - 0. 5 sudu kecil.
  • Jus lemon - 1 sudu kecil
  • Tepung rai - 1 sudu besar. l.

Penyediaan dan kaedah permohonan:

Penjagaan muka di rumah untuk menghaluskan kedutan
  • Campurkan semua bahan cecair.
  • Masukkan tepung secara beransur-ansur.
  • Gaul sebati.
  • Sapukan pada muka dalam lapisan tebal selama 15-20 minit.

Petua dari pakar kecantikan berpengalaman

Pakar dalam bidang mereka bersedia berkongsi cadangan berikut dengan pesakit:

  • Sebelum keluar pada musim sejuk, perlu menggunakan krim berkhasiat 30 minit sebelum keluar supaya tidak mencederakan kulit.
  • Untuk minum dan mencuci, lebih baik menggunakan air yang disucikan.
  • Anda perlu makan lebih banyak makanan yang meremajakan kulit: kefir, yogurt, keju kotej, krim, putih telur.
  • Di samping itu, disyorkan untuk mengambil persediaan farmaseutikal seperti asid aminoasettik, Omega-3, Omega-6, yang meningkatkan peredaran darah.
  • Pada musim panas, gunakan produk yang melindungi daripada kesan berbahaya sinaran ultraungu.

Penjagaan yang betul dan prosedur anti-penuaan adalah sifat penting wanita pada masa dewasa. Jika anda mengikuti semua cadangan, berhati-hati tepat pada masanya, kemudian pada usia 40 tahun anda boleh mengekalkan wajah yang cantik dan segar.